marți, 19 iulie 2016

Buzău - Cimitirul Eroilor 4.07.2016

Într-o scurtă pauză de drum, la recomandarea lui Adi, găsesc o intrare în Cimitirul Eroilor din Buzău aflat la intrarea în oraș dinspre Ploiești și Urziceni. 

Un loc liniștit care povestește multe celor ce au ochi să vadă și urechi să asculte...

Cimitirul și biserica sunt construite de militari și dedicate diviziei a 5-a Infanterie din Armata Română cantonată la Buzău după primul război mondial. Ei au adus monumente funerare din primul război mondial construite pentru eroii români și germani (acestea în mare parte construite de trupele germane). Pe împrejmuirea de 200 de metri a cimitirului sunt reprezentate medaliile Crucea de război  și Trecerea Dunării. Mai multe informații puteți citi în articolul documentar al lui Mircea Tănase din care mai menționez una din inscripțiile de la intrarea cimitirului (eu am ieșit pe o poartă laterală): ”Călătorule, descoperă-te. Fii patriei întregite se odihnesc aici fericiți că și-au făcut datoria”.

Eu doar mă rezum la a mă plimba cu smerenie pe aleile cimitirului, mai ales prin zona germană, și de a vă expune câteva texte și explicații.

În cimitir am găsit cinci monumente mari: două ridicate de militarii germani în memoria confraților căzuți în județul Buzău, altele două ridicate de români în memoria românilor căzuți în primul război mondial (monument și troiță) și un monument ridicat de membrii asociației ”Club 22” Buzău pentru cei căzuți în 1989.

Până la monumente remarc ordinea crucilor eroilor necunoscuți germani. Și morți și anonimi, și tot ordonați stau!

Pe troița dedicată eroilor români din primul război mondial scrie despre ”supremul sacrificiu” al colonelului Ion Popescu ”pe câmpul de luptă pentru apărarea patriei”...

La celălalt monument găsim următoarea inscripție: ”Încununând frunțile voastre de laurii nemurirei, v-am cules cu recunoștință și pietate de pe plaiurile județului Buzău și v-am așezat cu cinste sub acest dom pe voi, 7867 eroi necunoscuți din războiul 1916-18”.

Pe frontispiciul monumentului german scrie ”IM DULDEN STARK, IM STERBEN FREI, IM LEBEN FEST, IM KAMPFE TREU” (”întărire în răbdare, în moarte liber, în viață bucurie, credincioși în luptă ”). Sub monument, ”donat de Dieter Bouquin în amintirea tatălui său care odihnește în acest cimitir” se precizează că a fost construit ”în amintirea celor 968 de ostași germani înhumați în acest cimitir în timpul celui de-al doilea război mondial. Soarta lor ne îndeamnă la împăcare!”. Monumentul a fost reabilitat în 2005-2008 de Batalionul 47 Comunicații și Informatică ”General Nicolae Petrescu”.

În fine, pe monumentul dedicat celor ce au murit în 1989 e menționat crezul acelor naivi ce au crezut în libertate ”noi am făcut o revoluție pentru libertare și demnitate”. Ei chiar au crezut sincer că se va schimba totul, îi admir pentru curajul pe care l-au avut și mă bucur că prin acțiunile lor avem noi parte astăzi de multe libertăți (aparente, controlul la nivel macro tot există). Cinste lor!




Alături am surpriza de a da peste cimitirul ostașilor sovietici căzuți în războiul anti-fasciști 1940-1945. Mai puțin îngrijit decât cimitirul mare! Pe monumentul central găsim următoarea inscripție:

”Glorie eternă ostașilor armatei sovietice care și-au dat viața în lupta pentru eliberarea omenirii din robia fascistă.

Вечная слава воинам Советской Армии, отдавших свою жизнь в борьбе за освобождение человечества от фашистского рабства”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu